About us

Some contributions on the teaching of the grammar of members of the groups GREAL and GIEL:

Papers
Rodríguez-Gonzalo, C. & Zayas, F. (2017). La relación entre conocimientos gramaticales y el aprendizaje de prácticas discursivas: El adjetivo como ejemplo [The link between grammar knowledge and the learning of discursive practice: The adjective as an example]. Caplletra: Revista internacional de filologia 63, 245-77. DOI:10.7203/caplletra.63.10401

Fontich, X. (2016). L1 grammar instruction and writing: Metalinguistic activity as a teaching and research focus. Language and Linguistics Compass, 10(5), 238–54. https://doi.org/10.1111/lnc3.12184

Rodríguez-Gonzalo, C. (2015). A classroom intervention on Spanish grammar and writing: The use of the past tense with secondary school students. Culture and Education 27(4), 879-98. https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1089388

Fontich, X. & Camps, A. (2014). Towards a rationale for research into grammar teaching in schools. Research Papers in Education 29(5), 598-625. https://doi.org/10.1080/02671522.2013.813579

Special issues

Boivin, M.-C., Fontich, X., Funke, R., García-Folgado, M.-J., & Myhill, D. (2018). Working on grammar at school in L1 education: Empirical research across linguistic regions. Introduction to the special issue. L1-Educational Studies in Language and Literature, 18, p. 1-6. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2018.18.04.01

Rodriguez Gonzalo, C. & García-Pastor, M. D. (2018). Introducción al monográfico “Gramática y enseñanza de lenguas” [Introduction to a special issue: “Grammar and teaching of languages”] Cauce, 40. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/CAUCE

Comajoan-Colomé, L. & Casas-Deseures, M. (2017). Introducció al monographic “Noves perspectives per a l’ensenyament-aprenentatge de la gramàtica: cap a una gramàtica pedagògica” [Introduction to a special issue: “New perspectives in teaching and learning grammar: Towards a pedagogic grammar”]. Caplletra 63, 107-10. http://www.raco.cat/index.php/Caplletra/article/view/329986

Rodríguez-Gonzalo, C. & Vilà i Santasusana, M. (2017). Introducción al monográfico: “Indagar sobre gramática en las aulas” [Introduction to a special issue: “Exploring grammar in the classroom”]. Textos de didáctica de la lengua y la literatura 75, 4-6. http://www.grao.com/es/producto/indagar-sobre-gramatica-en-las-aulas-30822

García-Folgado, M.-J. & Rodríguez-Gonzalo, C. (2015). Introducción al monográfico:  “Aportaciones a la investigación sobre la enseñanza de la gramática” [Introduction to a special issue: “Contributions to research on the teaching of grammar”]. Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura 22, 1-8. https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/tejuelo/issue/view/131

Fontich, X. & Rodríguez-Gonzalo, C. (2014). Introducción al monográfico: “La enseñanza de la gramática en la educación obligatoria” [Introduction to the special issue: “The teaching of grammar in compulsory education”]. Textos de didáctica de la lengua y la literatura 67, 5-6. http://www.grao.com/es/producto/la-ensenanza-de-la-gramatica-en-la-educacion-obligatoria-26942

Collective books

Camps, A. & Fontich, X. (in preparation). Metalinguistic activity straddling grammar and writing.

Camps, A. & Ribas, T. (ed.) (2017). El verbo y su enseñanza: Hacia un modelo de enseñanza de la gramática basado en la actividad reflexiva [The verb and its teaching: Towards a model of grammar instruction based on reflexive activity]. Barcelona: Octaedro.

Ribas, T., Fontich, X., & Guasch, O. (eds) (2014). Grammar at school: Metalinguistic activity in language education. Brussels: Peter Lang.

Pedagogic material

Fontich X. (2018). Teaching & Learning Guide for: “L1 Grammar Instruction and Writing: Metalinguistic Activity as a Teaching and Research Focus”. Language and Linguistics Compass, 12(3), 1-13. https://doi.org/10.1111/lnc3.12184

Advertisements